Блоги → Перегляд

Oбраз жида у Панаса Мирного

Неділя, 03:42, 14/04

Рейтинг
0 0
Переглядів
429

0
0
0

https://dath125.livejournal.com/12893.html

Якщо гроші в романі виступають універсальним символом продажності і відповідно проституції, то локальним таким символом стає у Панаса Мирного образ жида. 

Передусім, варто мати на увазі, що Мирний трактує образ жида не у національному  плані (як єврея) і навіть не в релігійному (як іудея), а виключно в соціальному плані – як крамаря і шинкаря.

 На підтвердження цього можна навести фрагмент роману, в якому жиди фігурують в одному ряду з представниками не інших національностей, а інших соціальних верств, що витворює і репрезентує певну соціальну стратифікацію суспільства: „Не те у місті:

...там оселились люди не польової праці — гречкосії та хлібороби, а городської — ремісники, купці, крамарі, пани — воєнні й невоєнні, служащі й не служащі, жиди — в ярмулках і без ярмулок, в дорогих саєтах і в драних балахонах... Все те живе тільки на гроші, все те купує, що потрібно для життя, а не своїми руками добуває” [4, 175].

Саме таке потрактування давало можливість Мирному провести аналогію і зв’язати за посередництвом грошей жида і проститутку.

Ще у романі „Хіба ревуть воли, як ясла повні” голос наратора в історії про проститутку Явдошку, майбутню тещу Чіпки, констатує: „Знаючи красі своїй ціну, вона торгувала нею, як жид крамом, не пропускаючи случаю зірвати найбільше”.

Цікава деталь: обидва рази, коли Христя наймається до жида в найми – перший – у своїй найкращій фізичній формі - як співачка, «арф’янка», а другий – у найгіршій, хворою на сифіліс, як проста наймичка, вона фігурує не під своїм власним іменем.

Символічно вона ніби продає його жидові. У кожному з випадків Мирний вводить героїню в дію наново під прибраним ім’ям, створюючи для читача інтригу і примушуючи здогадуватися, ким є ця нібито нова героїня і чому вона з’являється.

В якості арф’янки Христя фігурує під, так би мовити, сценічним псевдонімом, класичним для проститутки іменем «Наташа». А як жидова наймичка вона називається «рогожкою» (оскільки вона прикриває своє спотворене сифілісом обличчя рогожею).

З жидами Панас Мирний пов’язує навіть останню мить життя Христі: втративши в місті красу, здоров’я, гроші героїня вирішує повернутися в село, а прийшовши, замерзає під батьківською хатою, яку продано тепер жидові під шинок.

Коментарі

Немає коментарів
Politiko – перша українська політична соціальна мережа, яка об'єднує політиків, експертів, журналістів, лідерів партій та виборців України в рамках одного співтовариства.