Блоги → Перегляд

«Закриття телеканалів Ахметова: капітуляція проросійських сил в Україні чи антиолігархічний закон Зеленського прибирає конкурентів»

Середа, 23:17, 17.08.22

Рейтинг
2 0
Переглядів
889

0
0

«Закриття телеканалів Ахметова: капітуляція проросійських сил в Україні чи антиолігархічний закон Зеленського прибирає конкурентів»

Телебачення – це та річ без якої нині не уявляє своє життя сучасна людина. Телебачення стало інструментом пропаганди та навіювання. Телебачення стало основою для ефективної політичної боротьби. Склалося так, що в Україні всі великі та популярні телеканали належать олігархам, які в свою чергу причетні до політики. Кожний канал відстоює інтереси певної політсили. Звичайно це робиться не відкрито, але з прихованою симпатією. А політика опонентів і чинної влади різко критикується. Хоча журналісти, які працюють на цих каналах, не втомлюються кричати на кожному кроці, що вони незалежні, і вони відкрито все висвітлюють та лише в інтересах простих людей. Проте чомусь весь час мовчать про власників олігархів, які мають певні партії. Проте як би там не було, але 11 липня 2022 року сталася одна із таких великих подій в українському телебаченні. Найбагатша людина України -  Рінат Ахметов, заявив про припинення існування «Медіа Групи Україна». Дана медіа група включала в себе канали - «Україна», «НЛО.TV», «Донбас», «Індиго TV», «Україна 24», «Футбол 1», «Футбол 2», «Футбол 3». В результаті тисячі працівників цих телеканалів втратили роботу. І була завершена 12-літня робота медіа групи (2010-2022). Нема сенсу приховувати, хоча і так всі знають, що до і після 2014 року Рінат Ахметов підтримував проросійські сили в Україні. Він підтримував екс-правлячу «Партію регіонів» та четвертого президента України – Віктора Януковича. А дана партія та президент були проросійського вектору, і тому вели Україну на зближення з росією. Відповідно телеканали Ахметова – головного спонсора проросійських сил в Україні, вели також проросійську риторику. Після 2014 року канали Ріната Леонідовича стали головним інструментом пропаганди проросійських сил як «Опозиційний блок» (нині заборонений), де очільниками були Євген Мураєв, Вадим Новинський, Борис Колесніков, Сергій Тігіпко, Наталія Королевська. І згодом опозиційна платформа «За життя», коротше «ОПЗЖ» (діяльність якого нині заборонена). Куди входили – Юрій Бойко, Вадим Рабінович, Віктор Медведчук, Сергій Льовочкін. Останній (Льовочкін) до речі є співвласником проросійського телеканалу «Інтер», але який зараз поглинений «єдиним ефіром» або «єдиними новинами».

11 липня 2022 року Рінат Ахметов оголосив про припинення діяльності його медіа групи. І він зразу прокоментував дану ситуацію: «Цього тижня Медіа Група Україна відмовиться на користь держави від усіх ефірних і супутникових телевізійних ліцензій наших каналів і від ліцензій наших друкованих медіа в Україні. Ми також припинимо діяльність онлайн-медіа МГУ. Як найбільший приватний інвестор в економіку України я неодноразово казав, що не був, не є й не буду олігархом. Короткий шестимісячний термін, визначений законом для продажу медіаактивів, і російська воєнна агресія проти України не дають можливості компанії SCM продати медіабізнес на ринкових умовах. За понад 20 років, починаючи з 2000-го року, ми разом із журналістами створили медіахолдинг, що ґрунтується на принципах свободи слова, правди і професіоналізму, складається з 10 ефірних і супутникових телевізійних каналів, інтернет-ресурсів, друкованих ЗМІ та сучасної виробничої медійної екосистеми. Загальний обсяг інвестицій, вкладених у цей медіахолдинг, перевищив 1,5 млрд доларів США. Але найбільша інвестиція — це внесок кожного з 4 000 журналістів і співробітників нашої медійної команди. Завдяки вашій роботі канали "Україна" й "Україна 24" стали лідерами в Україні за глядацькою аудиторією, а канали групи «Футбол» збирали мільйони уболівальників перед екранами. Тому мені важко приймати рішення про вихід із медійного бізнесу» – заявив бізнесмен. Варто звернути увагу на те, що Ахметов зазначив, що таке рішення продиктоване тим, що закон «Про запобігання загрозам національній безпеці, пов’язаним із надмірним впливом осіб, які мають значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігархів)» набирає чинності. Тобто антиолігархічний закон Зеленського став головною причиною закриття величезного проекту, який вартує мільярди доларів, і має історію протяжністю в два десятиліття.

Тобто причиною закриття телеканалів з позиції Ахметова, стало те, що 29 червня 2022 року президент України Володимир Зеленський ввів у дію рішення РНБО про створення реєстру олігархів. РНБО підготувала технологічний майданчик для роботи реєстру олігархів на базі системи СОТА. Згідно із законом, олігархами вважаються громадяни, які одночасно відповідають таким ознакам: беруть участь у політичному житті; мають значний вплив на ЗМІ; громадянин є кінцевим бенефіціарним власником суб'єкта господарювання, який має монопольне становище на ринку та протягом одного року поспіль підтримує або посилює це становище; мають активи на понад 1 мільйон прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб. Крім цього людям, яких визнали олігархами, забороняється здійснювати внески (прямо або опосередковано через інших осіб) на підтримку політичних партій, фінансувати будь-яку політичну агітацію або проведення мітингів і демонстрацій з політичними гаслами, бути покупцем (бенефіціаром покупця) при приватизації об'єктів великої приватизації. Виключити людину з реєстру олігархів може РНБО на підставі заяви людини, включеної до реєстру, якщо вона буде відповідати менше, ніж трьом критеріям, які визначені цим законопроектом.

21 липня 2022 року Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення анулювала ліцензії каналів, провайдерів і 15 компаній, які належать українському бізнесмену Рінату Ахметову. Зокрема, це такі канали: «Україна», «НЛО.TV», «Донбас», «Індиго TV», «Україна 24», «Футбол 1», «Футбол 2», «Футбол 3». Також регулятор анулював ліцензії двох провайдерів «Медіа Групи Україна»: супутникової платформи Xtra TV (ТОВ «Екстра-ТВ») та ОТТ-платформи Oll.tv (юридична особа ТОВ «Діджітал скрінз»). Представників медіагрупи на засіданні не було. Заступник голови Нацради Олег Черниш зазначив, що доля абонентів DTH-платформи Xtra TV не відома і шкодував через відсутність представників «Медіа Групи Україна». Голова Нацради Ольга Герасим’юк заявила: «З завтрашнього дня ліцензії втрачають чинність. Ми дуже вдячні журналістам, редакторам і технічному персоналу, який забезпечував роботу компаній. Сподіваюсь, що вони знайдуть собі відповідну роботу, хоча зараз це складно». Також в свою чергу Герасим’юк зауважила, що «колегам зараз не позаздриш», але нагадала, що керівництво МГУ пообіцяло забезпечити компенсаційні виплати співробітникам. І також відзначила, що «керівництво запевнило, що група не мовитиме з-за кордону». Упродовж півроку, за її словами, компанії будуть працювати на закриття. І, що Нацрада не впливає на політику «Єдиного марафону», тому усі питання про те, хто замінить «Медіа Групу Україна» у марафоні слід ставити не регулятору. «Замість каналів "України" ми нікого не включаємо, це не наша компетенція» – на кінець сказала Герасим'юк.

А пан Ахметов уточнив, що «Медіа Група Україна» відмовиться на користь держави від усіх ефірних і супутникових телевізійних ліцензій каналів і від ліцензій друкованих медіа в Україні, а також припинить діяльність онлайн-медіа МГУ. Ахметов зазначив, що таке рішення є вимушеним: «воно продиктовано антиолігархічним законом, який набирає чинності». До початку повномасштабної війни, яку розв'язала Росія, Forbes оцінював «Медіа Групу Україна» в $200 млн. Виторг медіагрупи в 2021 році становив  – 467 мільйонів гривень, консолідований збиток – 936 мільйонів гривень. Стосовно «обіцянок керівництва» не відкривати медіа-групу із-за кордону, то ще 11 липня стало відомо, що «Медіа Група Україна» запустила пакет із 9 українських каналів на польській цифровій платформі Polsat. Також «Медіа Група Україна» мала наміри запустити пакети українських каналів у Німеччині, Ірландії та Угорщині, а також запустила пакет на платформі Wirtualna Polska. Саме про це 21 липня (рівно через 10 днів після закриття каналів Ахметова) говорила Герасимюк на зібрані Нацради, а саме про обіцянку керівництва (медіа-групи Ахметова), що група не мовитиме з-за кордону. По ідеї у пакеті «Медіа Група Україна» мали би бути представлені 9 каналів: Ukraine1, Ukraine2, NLO TV2, канали Star Media – Star Cinema і Star Family, канали Film.UA – «Драма» і «Дача», а також спортивно-розважальні канали XSport і Fishing TV. Транслювати мав би телевізійний пакет, який є найбільшим польським постачальником телекомунікаційних послуг Cyfrowy Polsat. Канали мали би бути доступні в пропозиції OTT «Polsat Box Go Ukraine».

P.S.

Закриття власної медіа групи пан Ахметов повязує із «антиолігархічним» законом Зеленського. Паралельно кажучи, що його канали надавали лише правдиву інформацію, а їхню свободу слова «прижали». Ахметов хоче подати причину закриття своїх каналів як політичні мотиви. Хоча не віриться, що найбагатша людина України ніяк не змогла обійти даний закон. Ці канали могли стати власністю зовсім інших людей, і вони продовжили б своє існування. Але тут насправді причина криється в іншому. З початком повномасштабної російсько-української війни, проросійські партії, які спонсорував Ахметов, були заборонені. Частина проросійського населення України потрапила під окупацію. Ті хто не попали, через ракетні обстріли їхніх «рускоязичних» міст кацапами, почали втікати на Західну Україну, або в Західну Європу. І мало хто з них уже буде голосувати за колишніх проросійських опозиціонерів. Тобто політично, проект проросійської опозиції вичерпав себе. Йде як не як повномасштабна російсько-українська війна. Тому Ахметову вкладати у телеканали, які були платформою для пропаганди його забороненої політсили – сенсу уже нема. Тобто Ахметову нема сенсу тримати мережу телеканалів, коли його опозиційні партії заборонені. І уже ребрендинг як в 2014 році не пройде. Саме це є головною причиною закриття телеканалів «Медіа Групи Україна».

Зеленський забороною проросійських партій, а не «антиолігархічним» законом поклав на лопатки Ахметова. Закриття телеканалів Ріната Леонідовича, які були оплотом для його опозиції, свідчить про капітуляцію проросійських сил в Україні. Перш за все в плані партійної боротьби. І це рівно за два роки до президентських і парламентських виборів. Спроба перевести медіа групу в Польщу, все рівно нічого не дала би. Припустимо відкрилися ті самі канали в Польщі, і що далі? Політичні сили Ахметова все одно заборонені. Та й багато хто з його підопічних депутатів втік закордон, або виїхав в росію. А просто так «обсирати» чинну владу нічого це не дасть. Для відстоювання власних інтересів в Україні, Ахметову потрібна міцна і конкурентоспроможна партія. Але справа в тому, що з проросійською риторикою нічого не вийде, навіть нема сенсу вкладати. Тільки новий політичний проект, де будуть так звані щирі «демократи», або щирі «патріоти», можливо щось дасть. Тільки тоді можна буде говорити про якусь політичну боротьбу.

Але повторюся, залишається два роки до наступних виборів, як президентських так і парламентських. А відкриття нової політсили, і відкриття нової медіа групи з десятком каналів – це час, який займе не один рік. І слід не забувати, що нині телебачення – це головний спосіб політичної пропаганди. І партія та її власник, який хоче мати місце в парламенті і уряді, повинні мати мережу потужних телеканалів. Без цього уже ніяк. Тому можна вважати, що Зеленський до наступних виборів вивів з гри пана Ахметова. Та й у березні цього року Forbes повідомив, що Ахметов з початку повномасштабної війни втратив $9,5 млрд, однак зберіг першу сходинку у рейтингу найбагатших українців. Його статки оцінили у $4,2 млрд. Тому враховуючи факти заборони партій Ахметова, закриття його телеканалів, окупації більшої половини його рідного Донбасу, і багатомільярдні втрати, можна припустити, що можливо Рінат Леонідович все покине в Україні, виведе активи на Захід, і буде жити по-новому. Але це уже буде зовсім інша історія.

Коментарі

Немає коментарів
Politiko – перша українська політична соціальна мережа, яка об'єднує політиків, експертів, журналістів, лідерів партій та виборців України в рамках одного співтовариства.