У давні часи, коли я вчивсь на правника у Донецькому університеті, викладачка теорії права (чи не найкращий науковець, якого я мав приємність чути), розповідала нам про форму і зміст держави.
І якщо форма держави, говорила вона, має три взаємопов'язаних елементи – форму державного правління, форму державного устрою і форму державного (політичного режиму), то зміст держави формулюється двома словами – суспільна користь.
І якщо суспільству від держави користи небагато, якщо при виконанні своїх "зовнішніх і внутрішніх функцій" вона, така як є, громадянам радше шкодить і паскудить, то який вже там державний устрій і форма правління – чи то парламентська республіка, чи то президентська, чи то монархія – не так вже і важливо.
Звісно, поки треба було здавати заліки з іспитами, я з усім погоджувався, а далі почав казати про ту суспільну користь як не про зміст, а про сенс держави, хай вже викладачка вибачає мені таку вольність (можливо, врешті у прищеплені звички до інтелектуальних вольностей і була найбільша суспільна користь її лекцій).
Інший викладач, теж достойна людина, відкривав нам тоді очі щодо простої, яко варязька бойова сокира, сутности всіх тих перших (принаймні) Рюриковичів з варягами (втім, рівно як і на сутність всіх тогочасних колег Рюриковичів в інших країнах), котрі тинялися між полянами, древлянами, сіверянами та іншими, переконливо пропонуючи захист і напевно що якусь "стабільність" в обмін на матеріальні та владні ресурси. Сутність – рекет.
Відтоді я засвоїв, що у грунті речей будь-яка держава є рекетирським утворенням, здираючи з громадян податки в обмін на певні послуги. Питання лише в тому, які саме податки як саме здираються та в обмін на що саме. Іншими словами, наскільки на шальках терезів суспільна користь переважує заподіяну шкоду. Якщо взагалі переважує.
Якщо держава визнає мінімізацію податків всіма не забороненими способами священним правом громадян, намагаючись все ж таки не здирати, а отримувати, та в обмін пропонує "невтручання, сприяння, захист" за чіткими і прозорими правовими процедурами (я б взагалі сказав, що правова держава – це правова процедура) – це одне. Якщо божевільні податки здираються "в обмін" на божевільну ж корупцію, на хамство і тупість владців, на компостування мізків агітпропом та інформаційними маніпуляціями, на політичну непредставленість абсолютної більшости громадян, на кортежі президента, на дешевого клоуна-міністра, на приниження країни перед цілим світом та, зрештою, на мародерство як державну політику – це, погодьтеся, інше.
І коли днями моя дружина сформулювала мудрість сьогодення про те, що сенс існуючої держави полягає у перерозподілі хабарів, мені – з кандидатським ступенем і купою перечитаної спецлітератури – нема чого заперечити.
Зрештою, мені здається, у Рюриковичів було якось чесніше, вони принаймні знали міру ("бєспрєдєльщік" Ігор швидко отримав по заслугах), а стягуючи своє "полюддя", навряд чи водночас верзли хуцпу про демократію та верховенство права. На тлі теперішнього пацанства я б за них проголосував.
Олександр Северин, к.ю.н.
http://maidanua.org/static/mai/1267615497.html
Юрий, а Ваш комментарий? С какой целью Вы разместили эту прекрасную статью у себя в блоге? Что лично Вы думаете по этому поводу?